Friday, April 17, 2009

BUKTI Datuk Siti tidak buat persembahan.


Sumber: mstar.com.my

AIM16 bakal saji persembahan hebat
("hebat kerr persembahan tanpa Datuk Siti???")

Oleh WAHIDA ASRANI
DEBARAN Anugerah Industri Muzik ke-16 (AIM16) yang akan berlangsung pada 2 Mei depan sudah mula dirasai bukan saja di kalangan karyawan dan penggiat seni tanahair yang tercalon sebagai finalis, malah peminat-peminat muzik tempatan.
Senarai calon akhir sudah pun diumumkan baru-baru ini dan menyaksikan banyak perubahan dari segi penjurian yang mana penyanyi nombor satu negara Datuk Siti Nurhaliza dan penyanyi hip-hop Joe Flizzow dilihat 'menguasai' AIM16 ini dengan masing-masing memperolehi tujuh pencalonan menerusi album Lentera Timur dan President.
Apa yang pasti, AIM16 yang bakal berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada jam 8.30 malam itu turut menjanjikan banyak persembahan hebat oleh penyanyi-penyanyi terkemuka tanahair yang akan menampilkan gandingan artis pelbagai genre muzik.
Barisan artis yang bakal membuat persembahan pada acara berprestij itu ialah Datuk Sheila Majid, M.Nasir, Faizal Tahir, Misha Omar, Meet Uncle Hussein, Hujan, Joe Flizzow, Goldkartz, Chakrasonic dan Man Jiang Hong.
Antara barisan artis yang terlibat untuk persembahan dan sebagai penyampai anugerah AIM16
Penyanyi popular Indonesia, Rossa juga turut diundang membuat persembahan pada malam itu.
Persembahan artis-artis tersebut akan diiringi oleh kumpulan pemuzik profesional di bawah pimpinan komposer dan Pengarah Muzik, Ramli M.S.
Mengulas mengenai persembahan artis-artis terbabit, kata Pengurus Besar Persatuan Akademi Industri Muzik Malaysia (PAIMM), Jennifer Thompson, beberapa artis lain juga dijangka akan turut serta membuat persembahan pada acara tersebut.
Namun, buat masa ini, pihak penganjur masih lagi meneliti artis yang bakal terlibat itu.
"Untuk buah sesebuah 'show' bukanlah satu perkara yang mudah. Malah, kami juga berdepan kesukaran untuk memilih artis-artis tersebut.
"Seboleh mungkin, kami ingin tampilkan sesuatu yang berbeza untuk AIM16 ini. Apa yang pasti, kami memang amat teliti dari segi pemilihan artis untuk menjayakan persembahan ini," kata Jennifer yang ditemui pada sidang media AIM16 di Hotel Concorde, Kuala Lumpur, semalam.
Ditanya mengapa AIM16 tidak membuka ruang yang banyak kepada artis-artis indie lain seperti Bunkface dan Pesawat untuk membuat persembahan pada acara gilang-gemilang itu, kata Jennifer, pihaknya akui muzik indie semakin menguasai industri ketika ini, namun banyak kriteria yang perlu dipertimbangkan oleh penganjur.
"Kami faham sekarang ini begitu ramai artis indie yang mempunyai potensi hebat. Tetapi AIM adalah di bawah Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM) dan seperti mana yang diketahui ramai, mereka yang ingin menyertai AIM perlulah menjadi ahli RIM.
"Kami akui, separuh daripada ahli-ahli RIM memang terdiri daripada artis indie. Jadi, kami perlu mengambilkira faktor ini juga untuk memilih artis yang akan menjayakan AIM.
"Selain itu, kami juga perlu melihat dari segi material yang mereka ada. Kalau kami pilih artis yang tidak ada material atau produk di pasaran, ia seperti sia-sia kerana kami tidak langsung dilihat seperti membantu mereka," kata Jennifer.
Dalam pada itu, AIM16 kali ini juga menyaksikan gandingan sekali lagi tiga pengacara iaitu Afdlin Shauki, Adibah Noor dan Bob Lokman.


Dan antara penyampai-penyampai anugerah pada malam itu pula ialah Aizat, Atilia, Camelia, Dafi, Jaclyn Victor, Noryn Aziz, Rahim Maarof, Salamiah Hassan dan Syafinaz.

2 comments:

edan coba said...

salam...
silalh ke Blog edan utk mnerima AWARD k!! n TAG dari edan Fizz blum jawab..
:D

Anonymous said...

yezza harap2 dct bolot bnyk awards nanti.... TAJLENA